Έκπληξη, ενθουσιασμός και ανυπομονησία ήταν μερικά από τα πρώτα συναισθήματα που παρουσίασαν οι μικροί μας μαθητές όταν πρωτοάκουσαν για την «εργασία» που τους είχε ανατεθεί: Να επιλέξουν το αγαπημένο τους αντικείμενο- παιχνίδι (όποιο κι αν είναι αυτό) και να το φέρουν στο μάθημα προκειμένου να μας μιλήσουν γι’ αυτό. Με άλλα λόγια να το παρουσιάσουν μπροστά στην τάξη. Και έτσι έγινε!
Ο ρόλος της παρουσίασης ενός αγαπημένου πράγματος του μαθητή ή αλλιώς “Show and Tell” στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι, όχι μόνο, αδιαμφισβήτητα σημαντικός αλλά και πολυδιάστατος.
Κατ’ αρχάς, εμπλουτίζει με αβίαστο τρόπο το λεξιλόγιο των μαθητών χάρη στην έντονη θέλησή τους να περιγράψουν και να εξηγήσουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, κάτι που έχει σημασία και αρέσει στους ίδιους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ψάχνουν, να θυμούνται και να χρησιμοποιούν με επιτυχία λέξεις που, ενδεχομένως, να μην έχουν διδαχτεί ακόμα στο πλαίσιο του μαθήματος.
Επιπλέον, ενδυναμώνονται, αυτόματα, κάποιες από τις βασικότερες δεξιότητες που συνιστούν την ολοκληρωμένη γνώση μιας γλώσσας, πόσο μάλλον μιας ξένης γλώσσας. Αναφερόμαστε στα Speaking, Listening and Presentation Skills που χωρίς να το συνειδητοποιεί ο μαθητής, εξασκεί εκείνη την ώρα. Όταν βρίσκεται στη θέση του «παρουσιαστή» μαθαίνει να αρθρώνει τις λέξεις του δυνατά και καθαρά, προκειμένου να γίνει κατανοητός από τους φίλους του, και όταν βρίσκεται στη θέση του «ακροατή» μαθαίνει να κάνει ησυχία και να ακούει προσεκτικά τον συμμαθητή του. Και φυσικά, του δίνεται η ευκαιρία να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής και να διώχνει σταδιακά τους φόβους, τις αναστολές και την ντροπή που προκαλείται από την ομιλία μπροστά σε κοινό.
Τέλος, ενισχύονται και οι δεσμοί μεταξύ των μαθητών, που ανακαλύπτουν ότι, ίσως, έχουν περισσότερα κοινά στοιχεία μεταξύ τους. Αυτό επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τα ενδιαφέροντά τους και για το τι θα φέρει ο καθένας στην τάξη. Παίρνουν ιδέες ο ένας από τον άλλον ενδυναμώνοντας έτσι και την ικανότητα συνεργασίας- ομαδικότητας. Πάνω από όλα, ωστόσο, αποτελεί μια διαδικασία κατά την οποία ο μαθητής, για ακόμα μια φορά, παίζει ενεργητικό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης πρωταγωνιστώντας στη σκηνή της τάξης!